2022. április 10., vasárnap

Just frontend stuff

 

Benjamin Suter, Unsplash


D' kérésére egy kicsit részletesebben a frontendről, meg az eddigi tapasztalataimról (van egy olyan érzésem, hogy az olvasók többségét annyira mélyen nem izgatja ez a téma, szóval akit mégis, a tovább mögött megtalálja az infókat :)

Szakmai háttér, röviden: öt éve vagyok frontendes (ami durva, mert most már hivatalosan is több, mint amennyit a HR-ben töltöttem azelőtt), fél évig autodidakta módon tanultam kódolni, főleg HTML-CSS-sitebuildet, valamennyi JS-t/jQuery-t, ami elég volt ahhoz, hogy felvegyenek az első munkahelyemre UI fejlesztőnek (az álláshirdetésben nyilván ők is több tapasztalatot kértek, mint amennyi nekem akkor volt, megéri pályázni olyan állásokra is, ahol papíron nem feltétlenül passzol minden), és technikailag ugyanannál a cégnél, csak két külön csapatban töltöttem ezt az öt évet. A React volt az első library/framework, amit kipróbáltam, aztán pont mire újraírtuk benne az egyik oldalt, döntött a cég, hogy minden csapatban egységesen Vue.js lesz a használt technológia, úgyhogy állhattam át arra, és azóta is ezt használtam a legtöbbet. 

Technológia, modern FE keretrendszerek: amennyire most láttam az álláshirdetésekből, külfölfön és Mo.-n is nagyon nagy túlsúlyban React-eseket keresnek (nagyon gyakran Typescripttel együtt), az Angular a második, és a Vue a legritkább (és az is előfordul, hogy "valamelyik a háromból + nyitottság arra, hogy megtanuld azt, amit mi használunk", ami jól hangzik, csak vezethet olyan forgatókönyvhöz is, hogy nagyon rövid időn belül kell nagyon összetett dolgokat átlátni egy olyan környezetben, amit nem ismersz).
Egyébként ha már van az egyikben rutinod, nem annyira nehéz váltani a másikra (most viszonylag rövid időn belül volt egy Angular-os kitérőm, ami durván nagy szemléletváltás, de ha rászánod az időt/ismered az OOP-elméletet/találsz valakit, aki jól el tudja magyarázni, akkor át lehet szokni rá, és a Typescript, ami azzal általában alapértelmezetten együtt jár, se vészes; és utána a React-be is próbáltam visszarázódni, ami rengeteget változott azóta, mióta utoljára használtam, de már sokkal könnyebb elkezdeni egy projektet a Create React App-al, és jók a leírások a Reduxról, slice-okról, React Hook-okról, amiket érdemes átnézni), viszont párhuzamosan többről naprakészen tartani a tudást nem annyira könnyű, mert elég gyorsan tudnak változni/elavulni egyes részei.
Vue-ból használni általában 2-est használnak a cégek, de nekem a második próbafeladatot Vue 3-ban kellett írni, és pluszpont volt, hogy használtam az új Composition API-t a megszokott Options API helyett (és már Vuex helyett is Pinia az ajánlott state management-re, bár ott nincs akkora különbség), úgyhogy ha valaki marad a Vue-nál, akkor érdemes ezekkel tartani a lépést, és naprakésznek maradni. Szintén próbafeladat: sehol nem volt explicit elvárás, hogy írj teszteket, de nagyon jó szemmel néznek arra, ha valaki magától is megcsinálja (nem kell sok, de lehetőleg néhány unit és e2e is legyen, utána már ki lehet magyarázni, hogy időben ennyi fért bele :) A Cypress az, amit sok helyen kérnek/használnak, de most már egyre többször olvasok unit test-hez Jest/Mocha-elvárást is az álláshirdetésekben.
(És plusz egy vanilla JS-hez kapcsolódó téma, ami nekem is sokat segített volna régebben: szinte mindent, amit tudok, on-the-job, munkahelyen tanultam, ezért a Javascript alapokat/elméletet most szerettem volna alaposan átnézni, mielőtt interjúzni kezdek. Két klassz oldalt is találtam hozzá: ezt és ezt).

Álláskeresés: nekem óriási mázlim volt az első munkahelyemmel, és a cégen belüli csapatváltással is, nagyon szerettem ott dolgozni nagyon sokáig - de azért van pár utólagos tanulság: 1. rengeteg frontendes álláshirdetés van, és viszonylag könnyű mozdulni, nem érdemes maradni egy helyen, ha már úgy érzed, hogy túl nagy kompromisszum 2. nem árt folyamatosan figyelni, melyik technológia a legkeresettebb, ha 2020-ban a "bárcsak válthatnék"-álmodozás helyett végignéztem volna az álláskereső portálokat, és már akkor elkezdtem volna visszaállni a React-ra, akkor most végtelenül könnyebb lett volna a dolgom 3. ha sokáig maradsz egy helyen, főleg ha viszonylag kezdőként kerültél oda, brutálisan alul leszel fizetve, és ez csak munkahelyváltással oldódik meg.
Maga az álláskeresési folyamat faltól falig online megy, egyetlen interjúhoz se kellett személyes találkozás, az oldalak közül a leghasznosabb a No Fluff Jobs volt (pluszpont a bérsávokért, vannak külföldi lehetőségek is rajta, gyorsan frissül, és a legtöbb megpályázott helyről kaptam valamilyen visszajelzést), a dreamjo.bs se rossz, de talán szűkebb a kínálat, LinkedIn-en nekem nem voltak annyira jó tapasztalataim (kevés helyre pályáztam, de onnan nem nagyon jött infó, és akik engem találtak meg, általában React-est kerestek); és van egy olyan külföldi oldal, a circular.io, ahová az egyik állásjelentkezésem után ajánlottak be (akkor aktiválódik a profilod, ha kapsz egy ajánlást valakitől, és ha már bent vagy, akkor a cégek recruiterei keresnek meg téged a megadott tapasztalatok+preferenciák alapján), és ha valaki React-es, és Spanyolországban vagy arrafelé szeretne dolgozni, akkor az tele van szuper lehetőségekkel. Külföldi állásportálokból nem találtam annyira jót, a VueJobs-on, az Indeed-en és a MeetFrank-appon próbálkoztam, de ritkán reagáltak.
(Ja, és talán apróság, de: egyáltalán nem jelentett korlátot, hogy nincs ilyen irányú végzettségem, általában a HR-es körben beszéltünk róla két mondatot, hogy hogy kerül valaki pszichológus diplomával ilyen munkakörbe, de ennyi. A "megtanultam magamtól" pont olyan jó válasz, mint bármelyik másik, ha megvan mellé a tudás, amit elvárnak.)

(Ez nem személyes tapasztalat, inkább csak következtetés a látottotak alapján, de: ha valaki pályakezdő/frissen váltott, és nincs meg az az 1-2 év tapasztalata, amit most már kb. mindenhol kérnek, valószínűleg akkor is érdemes próbálkoznia, mert nagyon sok a lehetőség és nincs olyan rengeteg frontendes; csak jobb úgy belevágni, hogy a React/Angular/Vue közül az egyikben alapos a tudásod, és van egy szép github-os portfóliód, pár elkészült, mutogatható appal, úgy valószínűleg nőnek az esélyek (plusz ha valahol eljutsz a próbafeladatig, és azt meg tudod csinálni úgy, hogy megfeleljen a követelményeknek, akkor valószínűleg már nyert ügyed van).)

Ha van még valamilyen téma, ami kimaradt, vagy írjak róla bővebben, kérdezzetek nyugodtan :)

2 megjegyzés:

  1. Itt is koszi szepen 🤗

    Background: En is HR aztan azon belul is recruitment, az elmult 5-6 evben pedig sok sok tech recruitment (szinte minden). 2 okbol is baromi kivancsi voltam, az egyik a recruiter oldalam, hogy hogyan latod a piacot, mit keresnek most, hogy erzed, stb. A masik pedig mert en is egyre erosebben gondolkozom egy teljes valtason, csak nem tudom mi lenne az es munkabol adodoan elkezdtem kutatni a front-end/back-end vonalon.

    Annak idejen szociologiat tanultam majd iden belekezdtem egy pszicho mesterbe, de rajottem h az nem az en utam - vagy nem ugy, ahogyan azt elkepzeltem.

    A kepzesekrol mi a velemenyed? Bootcamp vagy informatikai szakkepzes Magyarorszagon megeri?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A te tapasztalataid mennyire esnek egybe azzal, amit írtam? Mennyire van nehéz dolga mostanában egy tech. recruiternek?

      A bootcamp-ekről személyes tapasztalatom nincs, annyit tudok csak, hogy az előző munkahelyemen nem voltak elájulva az onnan érkező jelöltektől... én boldogultam nélüle, de ehhez azért kellett az, hogy ott legyen kéznél egy tapasztaltabb IT-s, és segítsen az első lépésekben.

      Törlés