2021. március 14., vasárnap

On my plate

Jon Tyson, Unsplash

Most szép csendben az egészséges életmód+testzsírszázalék-csökkentés vált a fő projektemmé (nem én választok feladatot, a feladat választ engem), főleg, mert már régóta küzdök ezzel kisebb-nagyobb intenzitással (és ez az a pont, hogy fogalmam sincs, mit írtam már róla, úgyhogy gyors visszaolvasás következik). Most az okosmérleggel lett egy nagyon objektív mérőszámom arra, hogy min és mennyit szeretnék változtatni (volt olyan időszak, amikor a testsúlyomat se mértem, sikerült is megközelíteni a 70 kilót viszonylag gyorsan, ami a 156 centimmel már elég húzós, úgyhogy levontam a tanulságot, és pár hetente, de azért ránéztem, merre is mozdult a szám), és ez valahogy segít elmozdítani a hangsúlyt onnan, hogy "velem nem stimmel valami, szörnyű így a testem", oda, hogy "most épp 39.5 az a szám, aminek 35-nek kellene lennie, nézzük meg, hogy lehetne elérni". 

Azzal együtt, hogy lett egy objektív célom, lett egy nagyon jó eszközöm is a Tiny Habits-el, most ezt használom a könyvbeli feladatok kipróbálásához- kis, fenntartható lépések, önostorozás helyett rugalmasság és következetesség, ha valami nem működik/túl nehéz, akkor módosítani, kisebbre és egyszerűbbre venni a feladatot, de nem elengedni. Az eredmények eddig: 27 napja mindennap írom a napi étkezéseket Kalóriabázison (eddig egyszer sikerült komolyabban fogynom, akkor is így, csak akkor még a kilók számára figyeltem egyedül, a testösszetételre nem, és ez trükkösebb); mínusz 3 kilónál és mínusz 3.3% testzsírnál tartok (most 36.2, és legalább 35-ig szeretném levinni). Amin könnyebb volt változtatni, azt megcsináltam, most jönnek a gondolkodósabb részek:
- ha a napi bevitt kalória stimmel, a testzsírszázalék mégis makacsul marad ugyanott, akkor hogy tudok játszani az arányokkal (és milyen sport az, amit szeretek csinálni, és segít ebben is- a futás és a kick-box mindenképp marad, de mellette most a HIIT-et próbálgatom)
- ha akaraterőből tudok viszonylag keveset enni, de érzem, hogy nem tesz jót, és hosszú távon nem fenntartható, akkor hogy tudom úgy csinálni, hogy lassabb, de stabil legyen a fogyás (ez egy nagyon szuper bejegyzés a témában, és jó volt sorstársakról olvasni)

A Tiny Habits egyébként nagyon sokat segít, nemcsak a konkrét megvalósításban, hanem a nézőpont-váltásban is: eddig ha egy ilyen új szokás, mint mondjuk a kalóriaszámolás, nem épült be, vagy magamat és a nulla akaraterőmet hibáztattam, vagy meggyőztem magam róla, hogy ez az egész nem is fontos, és teljesen elengedtem. Most kezdem megtalálni az alternatívát erre: minél hamarabb észrevenni + elismerni, ha valami az eredeti formájában nem működik, rájönni, min csúszik el, és min lehetne alakítani, hogy ha kisebb lépésben is, de megvalósuljon. Ezzel együtt értettem meg azt is, hogy eddig ha elkezdtem egy új jó szokást, mindig extrém módon csináltam- mert tudtam, hogy valószínűleg nem fog sokáig tartani a lendület, nem is feltételeztem, hogy pár hét vagy hónap múlva ugyanúgy meglesz még, ezért inkább rövid távon próbáltam valami eredményt elérni... legtöbbször sikertelenül. Most se csinálom még ezt az egészet annyira régóta, hogy azt mondhassam, átalakítottam ezt a mintát, de már vannak biztató jelek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése