2020. december 15., kedd

2020 eddig

 

Elena Mozhvilo, Unsplash

Róka-féle Évösszegző egy nagyon-nagyon hosszú bejegyzésben


1. Milyen kihívásokkal kellett idén szembenézned?

- bezártság itthon, márciusban a vírus-pánik, utána már inkább csak az ingerszegény környezet
- egy nagyon régóta halogatott bölcsességfog-műtét, gyökérkezeléssel megdobva
- két családi ügy

2. Mikor voltál a legboldogabb?
- kreatív sikerélmények: áttörés a portrérajzolásban, befejezett kihívások, megtanulni a linómetszést és a varrást 
- nyáron, amikor kiszabadultunk kicsit: rollerezés a rakparton, futás és piknik a Margitszigeten, Szentendrén a Duna-parton grillezős ebéd és a teraszon pezsgő, Szúnyog-szigeten fröccsözés és fesztivál-feeling

3. Mikor voltál a legmélyebben?
Három pillanat maradt meg élesen:
- tavasszal az egy hét itthonlétbe beiktatott egyetlen, óriási sétám végén elmegyek a Bálna mellett, és elképzelhetetlennek tűnik az előttünk álló, fröcssözések, utazások, hosszú nyári esték nélküli, végiparázott nyár, elszigeteltebbnek és elveszettebbnek érzem magam, mintha otthon maradtam volna, akkor és ott tűnt először kibírhatatlannak ez a helyzet
- nyáron a szuper szentendrei mininyaralás lezárásaképp a hotelszoba ágyán sírok, mert megtörtént az a Családi Probléma #1, ami miatt kisebb-nagyobb intenzitással már február óta paráztam, és igen, pont olyan rossz és kilátástalan, mint amire számítottam (utána napokig gyomorideg, rettegés, tompaság, utána valamennyire kialakul a helyzet, és iszonyú hálás vagyok a családom többi tagjának, mert sokkal aktívabbak voltak a megoldáskeresésben, én csak próbáltam nem szétesni)
- a sokszorosan halasztódó bölcsességfog-műtétet lemondja a fogorvosom a kitűzött időpont előtti este, mert túl nehéz ügy, és azt érzem, sose leszek már túl rajta

4. Mi volt idei éved legidegesítőbb dolga?
Az, hogy mennyire képtelenek az emberek közösségként működni, mások érdekeit is nézni, tekintettel lenni a náluk veszélyeztetettebbekre. És az énekórák a szomszédban. 

5. Milyen újdonságok történtek veled? Volt köztük olyasmi, amit tavaly el se tudtál volna képzelni?
Ó, rengeteg. Se az elektromos rollert, se a saját varrógépet és ruhakészítős szárnypróbálgatásokat, se azt, mennyire rákattanok a linómetszésre, vagy hogy felismerhető, realisztikus-szerű arcképet tudok majd rajzolni, hogy újra tudok majd lelkesedni a blogírással kapcsolatban, hogy családterápiára járok majd, és bizonyos pillanatait kifejezetten élvezem. 

6. Van valami, amit hiányolsz az évből?
A koncerteket (és hogy szétkapták a Dürert, mielőtt legalább egy utolsó alkalommal eljutottunk volna oda). És a fesztiválokat. És eljutni külföldre legalább pár napra. De főleg a koncerteket.

7. Változtál, fejlődtél valamiben? Nyertél új, pozitív tulajdonságokat?
Egyre több helyzetben tudom észrevenni, ha valami nem rólam szól- akár én gondolok valakiről valamit, próbálom megoldani más problémáit; akár valaki más felém irányuló reakcióját érzem igazságtalannak. Kicsit jobban viselem a saját hibáimat és a kritikát (már nem azt hallom ilyenkor, hogy "használhatatlan vagy, és szörnyű minden, amit csinálsz").

8. Szereztél negatív tulajdonságokat?
Újakat nem, de a meglevők közül pár felerősödött; az biztos nem lett jobb, hogy mindent túlgondolkodok, talán még jobban be vagyok zárva a saját fejembe, mint eddig.

9. Szereztél új barátokat?
Még új ismerősöket se sokat-  nem igazán kerültem kapcsolatba új emberekkel, eléggé egy buborékban telt ez az év (de legalább a lehető legjobbal voltam összezárva 0-24-ben). Már annak is örülök, hogy nagyjából meg tudtam tartani azokat a barátságokat, amik fontosak. 

10. Van olyasmi, amit azért nem tettél meg, mert nem voltál elég bátor?
Utólag sajnálom, hogy egy-két (munkahelyi) konfliktusba nem álltam bele jobban, de szerencsére sokkal hosszabb a "nagyon féltem, mégis megtettem"-listám, mint a kihagyott dolgoké.

11. Értek véget kapcsolataid?
Van, ahol húztam egy határt, és nagyon messzire húzódtam valakitől, ezen egyelőre nem is szeretnék változtatni; és olyan is van, ahol éppen jegeljük a kommunikációt, de remélhetőleg nem ért véget, csak téli álmot alszik.

12. Min törted legtöbbet a fejed?
Mindenen. Valószínűleg a családi problémákon agyaltam a legtöbbet, de tényleg nagyon sok mindent túlgondolkodtam, a legtöbb dologról utólag kiderült, hogy feleslegesen. 

13. Mi miatt korholtad magad a legtöbbet?
Valószínűleg azért, hogy mennyi időt vesztegetek online/miért nem haladok jobban X projekttel/miért nem mozgok többet és eszek egészségesebben. 

14. Csalódtál pozitívan valakiben/valamiben?
A főbérlőnkben például biztosan, nagyon segítőkész volt, pedig elég sokat nyaggattuk idén. A családon belül pedig idén nagyon erőteljesen próbáltam kibújni a "mindent megold, mindent kitalál, mindent rendbehoz"-szerepből, és ki hitte volna, így se dőlt össze a világ. 

15. Mi volt a legelgondolkodtatóbb szöveg, amit idén hallottál?
Biztos, hogy Heather, de melyik...? Például ez, de még nagyon sok más olyasmi is, amit írt: "This is your time to learn to blot out the parts of the world that are just too gigantic and out of control for you to metabolize, and focus on what you can actually control and have influence over."

16. Mi volt a legkedvesebb bók, legszebb mondat, legjobb dicséret, amit kaptál?
Sajnos a legtöbbször értetlenkedve fogadom a pozitív visszajelzéseket, nehéz visszaemlékezni rájuk, de volt egy "Úristen de jól irsz"-komment a bloggal kapcsolatban, amin nagyon meglepődtem és jól esett. 

17. Mi volt a leggázabb mondat, amit neked szántak?
Nyilván a hátunk mögött, de az énektanár mesélte a többi szomszédnak, hogy mi milyen szörnyen agresszívak voltunk vele (még szerencse, hogy B. szeret emberekkel beszélgetni, mert így visszajutnak infók; és jó tudni, hogy mennyire van értelme korrekten odaállni valaki elé, és tisztázni vele egy konfliktust...)

18. Volt valami, amin meghatódtál?
A terápia alatt voltak/vannak nehéz és fájdalmas témák, de legalább az is kiderült, hogy az a családi kapcsolat, amire nagyon odafigyeltem, és sokat tettem azért, hogy rendben legyünk, tényleg működik és jó és kölcsönös.

19. Volt, hogy kétségbeestél? Mi miatt?
Sokszor, amikor épp
- túlterheltnek éreztem magam és végtelennek tűnt a projekt
- nagyon demotivált voltam a munkával kapcsoaltban, és a körülmények miatt esélye sincs a váltásnak
- amikor már másfél hónapja játszottam orosz rulettet a bölcsességfogammal, de még mindig a közelében se voltam a megoldásnak

20. Volt olyasmi, amit máig is elodáztál?
Ha már fogorvos: technikailag nincs vége, egy minimum-tömés-de-lehet-hogy-gyökérkezelés hátra van még, de már annyira kikészített ez az őszi kaland, hogy megy át jövő januárra. Nagyjából ugyanez az összes orvosi szűrővizsgálattal, mindre visszatérek majd, ha jobb lesz a vírushelyzet. 
Még valami, amit régóta halogatok/halogatunk: valamilyen rendszer a lakás takarítására.

21. Sikerült túllépned olyan dolgokon, amik miatt tavaly még bánatos voltál?
Sokat változott az, hogy mit várok más emberektől, és mi az, amiben főleg és elsősorban magamra számíthatok- így is tudok néha csalódást okozni magamnak, de sokkal reálisabb lettek a külső elvárásaim. 

22. Mire voltál a legbüszkébb?
Arra, hogy megküzdöttem a projekttel, és elégedettek voltak velem a többiek is; és arra is, hogy be tudtam rendezni egy élhető mikrovilágot a lakásunkon belül, és nemcsak túléltem, hanem volt egy csomó olyan pillanata, amit kifejezetten élveztem. 

23. Volt olyan tetted, megnyilvánulásod, ami miatt később szégyellted magad?
Voltak olyan helyzetek, amikre ingerülten reagáltam, pedig nekem is jobb lett volna, ha higgadt tudok maradni; és volt olyan is, amikor túlságosan alkalmazkodtam, csak hogy ne legyen konfliktus, és nem vállaltam fel magam. Idén extra sokszor hajlamos voltam visszacsúszni a más emberek/random vadidegenek miatti puffogásba, felháborodásba és félhangos megjegyzésekbe, erről nagyon szeretnék leszokni. 

24. Melyik volt a legviccesebb pillanatod? és 25. Van legkínosabb pillanata az idei évednek?
A kettőt egybevonva sikerült bemutatnom egy klasszikus "vetődéssel eltűnik a webkamera látószögéből" mozdulatsort, amikor váratlanul ért, hogy B.-nek éppen meetingje van.

26. Kóstoltál meg új ízeket?
Rozé pezsgő (ha száraz, akkor meglepően finom), bundázott mac n cheese (pont olyan fura, mint ahogy hangzik), sörélesztőpelyhes "sajt"szósz (fincsi)

27. Hazudtál idén valakinek?
Igen, előfordult, főleg, hogy megússzak programokat. 

28. Volt olyan időszakod, amikor áltattad magad valamivel?
Azzal, hogy problémás embereknek csak időt kell adni, és megváltoznak.

29. Megtudtál újat magadról vagy az életről?
Kiderült, hogy tudok rajzolni- ez még mindig wow, és hogy picit jobban kezelem a krízishelyzeteket, mint gondoltam volna. 

30. Kitörölnél valamit az évedből, ha tehetnéd? - mármint a koronán kívül.
Évekkel hamarabb elintéztem volna a bölcsességfog-műtétet (oké, durva volt, de ki lehetett bírni), és így megúsztam volna a gyökérkezelős szenvedést szeptemberben. Törölném még a családi dráma #1-et, mert semmi, de semmi pozitív hozadéka nem volt, csak lehúzott mindenkit. 

31. Ha már korona, milyen hatással volt a vírus az életedre?
Március óta itthonról dolgozok, és B. is, ami nagy váltás, de szerintem egész jól tudtuk kezelni- szerencsére a munka mennyisége vagy biztossága nem változott, így azért egyszerűbb. Március óta nem BKV-zok, mindenhová gyalog vagy rollerrel megyek, kétszer voltunk másik városban, akkor autóval hurcoltak B. szülei. Szintén márciustól május végéig csak nagyon indokolt esetben mentem el itthonról, amit nagyon durva volt megszokni, de azért úgy-ahogy sikerült (és hozott magával egy nagy kreatív fellendülést). A nyár lazább volt egy kicsit, utána szeptember végétől kb. újra bezárkózás, heti 1-2 sétával, mostanában már az se nagyon (B. cukorbeteg, valószínűleg nem tenne neki jót, ha elkapná, szóval igyekszünk extra óvatosak lenni). Online kajarendelés, családdal+barátokkal online kapcsolattartás, a heti rendszeres kocsmakvíz helyett heti rendszeres online társas, ez mind olyasmi, amit meg kellett szokni, de mostanra már majdnem normálisnak tűnik. Van egy csomó minden, ami hiányzik, de úgy érzem, nem nagyon van jogom nyafogni, a körülményekhez képest egész jól megúsztuk... 

32. Csatolj egy képet, ami rákerülhetne idei életed könyvborítójára.


33. Akadtak idén új problémáid?
A küzdelem a szomszéddal; olyan maszkot és maszkhordási módszert találni, ami működik szemüveggel; felfedezni, hogy lehet rollerrel közlekedni Pesten.

34. Mik azok a dolgok, amiket megoldottnak tekintesz?
Megoldódott az albérlet-kérdés, legalábbis olyan szempontból, hogy már nem egy penészes, levegőtlen földszinti lakásban élünk, mint tavaly decemberig, hanem ott, ahol vannak ablakok, napfény, és egy külön hálószoba. Meglátjuk, hogy alakul a hangszigetelés-kérdéskör, de ha nem is itt maradunk, valami ehhez hasonlót keresünk majd. 

35. Erősebbnek vagy gyengébbnek érzed magad, mint tavaly?
Megviseltebbnek, fáradtabbnak, talán kicsit erősebbnek.

36. Megismertél új előadót? Mi tetszett meg benne? Mutass tőle valamit!
Lehet, hogy tavaly decemberben már belehallgattam, de inkább az idei évben volt meghatározó Josh Klinghoffer szólóprojektje, a Pluralone- ez és ez a dal is nagyon klassz, az új albuma és a karanténvideói is sokat segítettek abban, hogy kibírjam a mélyebb pontokat. Akiket tavaly találtam, de idén jelent meg új albumuk, amiket imádtam: Fran Palermo, Platon Karataev, Middlemist Red

37. Tettél idén valami jót másokkal?
Ez egy szuper kezdeményezés, nekik segítettem most, hogy jobban befelért, de igyekszem minden hónapban támogatni egy szervezetet, ha nem is nagy összeggel. És ami nem anyagi, de lehet, hogy ugyanúgy számít- próbáltam kicsit barátságosabb lenni az emberekkel körülöttem, mert most mindenkire ráfér. 

38. Ért valamilyen kudarc?
Amikor először végigcsináltam a portrérajzolós Skillshare-kurzust, és utána próbáltam gyakorlatba átültetni a tanultakat, nagyon nem akart stimmelni a dolog, furák lettek az arányok és az arckifejezések, egy kis időre abba is hagytam a próbálkozást... aztán rájöttem pár dologra, újrakezdtem, és sikerült is vele eljutnom egy olyan szintre, ami már sokkal jobban tetszik.
A jógát is idén kezdtem el (úristen, olyan, mintha évekkel ezelőtt lett volna, főleg az irodában tartott reggeli jógaórák), és látványosan rossz vagyok/voltam benne, nagyon nehezen tudtam rávenni magam, pedig jót tett, és egy ideje abba is hagytam. 

39. Volt részed meglepetésben?
Egész nyáron a koncertek hiánya miatt panaszkodtam, és amikor elugrottunk egy utolsó nyárzáró szúnyog-szigeti fröccsözésre szeptemberben, hazafelé pont sikerült belefutni egy ingyenes, szabadtéri koncert utolsó pár dalába a Bakáts téren, az egy elég klassz meglepetés volt. 

40. Mi az, amit idén csináltál legelőször?
Linómetszés (bár lehet, hogy általános iskolában már próbálkoztam vele, de nem vagyok benne biztos), portrérajzolás, varrógéppel varrás, elektromos rollerezés, mobilapp-kódolás, házi fagyikészítés...

41. Történt veled olyasmi, ami a szerencsén múlt?
Ha a tesóm nem látja meg pont azt a facebook-posztot pont azon a napon, nem kerültem volna be a kódolós pluszprojektbe, szóval ez részben szerencse, ahogy az is, hogy pont akkor kaptam munkahelyi jutalmat, amikor varrógépet akartam venni, és pont olyan formában, hogy erre is felhasználható legyen- úgy voltam vele, hogy ez egy jel, így mindenképp belevágok. 

42. Miért tepertél a legtöbbet? Sikerült elérned a célod?
Tavaly decemberben túl fáradt voltam az évtervezéshez, nem vagyok benne biztos, hogy tűztem ki célokat, de ha területenként nézzük, szakmailag és önismeretileg biztos, hogy nagyot léptem előre, életmódban pedig egy kicsit visszacsúsztam (de nem estem teljesen szét). 

43. Volt, hogy nem tudtál nemet mondani, pedig szerettél volna?
Volt olyan, amikor nagyon-nagyon féltem egy helyzettől, de valamiért azt éreztem, az a helyes, ha benne maradok- még idő kell, hogy eldőljön, volt-e értelme, mindenképp egyszerűbb és kényelmesebb lett volna nemet mondani rá, de valószínűleg ebben jót tesz a határfeszegetés. 

44. Ha a jelenlegi tapasztalataiddal visszacsöppennél 2020 januárjába, csinálnál valamit másképp?
Nonstop odakint lettem volna, kávézókban, éttermekben, koncerteken, bulikon, egészen addig, amíg márciusban úgyis fel kell függeszteni az egészet. És sokkal, de sokkal jobban értékeltem volna az utolsó pár kocsmakvíz-alkalmat.  

45. Ha a 2019-es énednek levetítenénk egy 2020-as montázst rólad, szerinted hogyan reagálna?
Biztos, hogy kiakadna, ha látná a körülményeket vagy a húzósabb időszakokat, de remélhetőleg ő is úgy érezné, van, amiért megérte végigcsinálni. 

46. Szerinted mi 2020 legabszurdabb történése?
Abszurd és félelmetes, amilyen hatással az emberekre van a kiszámíthatatlan, bizonytalan helyzet, és abszurd, hogy milyen összeesküvéselméletek tudnak felbukkanni és erőre kapni. 

47. Összességében milyennek érzed az éved?
Ha egy szót kellene rá használnom, akkor az a hullámvasút lenne. 

48. Változott a jövőképed a tavalyihoz képest?
A hosszabb távú (5+ év) eddig se állt túl stabil lábakon, de most még bizonytalanabb lett, ezért próbálok inkább a közvetlenül előttem álló szakaszra koncentrálni, és idén legalább valamennyire megtervezni a következő évemet.

49. Hogyan képzeled 2021-et?
Passz. Amennyire 2020 felborult, ugyanolyan szürreálisnak tűnik azt gondolni, hogy még egy ugyanilyen évet ki kell húzni, mint azt, hogy minden visszaáll normálisra. Idén próbálgattam új dolgokat, most majd arról kell döntenem, mit akarok megtartani, és mivel kapcsolatban van elég mozgásterem a változtatáshoz. 

50. Most, hogy megválaszoltál 49 kérdést, milyen érzések kavarognak benned?
Nagyon-nagyon soknak tűnt ez a kérdésmennyiség, ezért több darabban álltam neki, kb. az egyharmada volt kitöltve a mostani szakasz előtt, és szerencsére minél többet foglalkozok vele, annál nagyobb lendületet kapok hozzá- most már csak kb. 4-5 kérdés van hátra, amit átugrottam, mert túl nehéznek tűnt (Ti sorban haladtatok? Én sose tudom rávenni magam.)
Kicsit elveszettnek érzem magam, mert könnyű lenne az évet valami leegyszerűsített szűrő mentén nézni, de pont az ellentmondásai miatt annyira érdekes és tanulságos ez az egész helyzet, ha nem is egyszerű feldolgozni. 

+1. Fedeztél fel új blogokat? :)
Dolly, Anna és Lujza idei szerzemény, mindannyiuk blogját nagyon szeretem.

2 megjegyzés:

  1. Én sem sorban haladok és hasonlóképp szakaszosan, mindig csak azokat válaszolom meg, ami épp akkor jólesik.

    VálaszTörlés