2020. július 31., péntek

the skin you're in


Joshua Coleman, Unsplash

Nem tudom, a testkép- és ezzel összefüggő önbizalom-témában még mindig tele vagyok kérdésekkel, de Vanille posztja miatt elindultak bennem a gondolatok, és kommentnek valószínűleg hosszú lenne, szóval...

Nagyon sokáig volt bennem egy ingerült, türelmetlen, felsőbbrendű belső hang, aki különösen akkor volt hangos, amikor nagyon magam alatt voltam (annyira megszoktam a jelenlétét, hogy nem is tudatosult jóóó sokáig). Ugyanezeket a köröket futottam, mint Vanille, és ugyanígy nem láttam a kiutat.

Annyi alapfeltételezésem volt ezzel a témával kapcsolatban- amik szintén, mint az önostorozó belső hang, sose lettek kihangosítva, talán mert akkor látványosabb lett volna, hogy mennyire durvák:
- lefogyni nem nehéz, nem igényel semmi extrát, bárki képes rá, csak én nem
- a mostani csak egy átmeneti állapot, most szörnyen nézek ki, de ez csak az "előtte" fotó, bármikor tudnom kellene rajta egyik napról a másikra változtatni
- "létezik "a" szépségideál, és ha nem vagyok én is pontosan olyan, akkor értéktelen vagyok, nincsenek árnyalatok
- ... és a klasszikus "ha lefogyok, minden instant jó lesz, szivárványok és naplementék, az majd megold mindent"

Aztán elkezdtem ezzel kicsit tudatosabban is foglalkozni, ami elég sokáig tartott, és nem egy kész, lekerekített folyamat (mert persze ennek is úgy mentem neki, hogy vártam a filmmontázst, aminek a végén megvilágosodott *és* vékony leszek, lehetőleg két hét alatt és véglegesen). 

Egyrészt, az egyértelművé vált, hogy én nem vagyok az a típus, mint Anna, bármennyire is azt gondolom, hogy így kellene lennie, ez a "normális": ha éppen minden zen körülöttem, és minden rendben van, jó az életem, nem húznak le problémák, akkor viszonylag szinten marad a súlyom különösebb odafigyelés nélkül is, de két hétnyi édességevős-étterembe beülős-sörözős "elegem van a világból"-időszak teljesen le tudja nullázni, és újra elkezdenek jönni a pluszkilók. És az is megvan, hogy hogy tudom ezt visszafordítani (és elég nagy önbizalmat ad, hogy már sikeresen végigcsináltam, de ki is akadok magamra, hogy ez nem egy végleges megoldás, hanem újra és újra hozzá kell nyúlnom): ha fogyni akarok, ha *tényleg* gond van és változtatnom kell, akkor nincs más választásom, arra az időszakra ez a prioritás. 
Nem tudok extra hobbikra koncentrálni, eköré kell szerveznem a szabadidőmet, az az első, hogy sportolok, és minden mást azután csinálok, ha ez pipa; igenis írom a kalóriákat, és nincs "csak egy extra vacsi" vagy "csak most az egyszer"-sütievés. Ez átmeneti, de ha nem szigorítom meg, akkor nem is fog történni semmi. 

És ebből talán nem az a tanulság, hogy ha bárki más is követi pontosan ezt a módszert, akkor eredményei lesznek, hanem érdemes eldobni az "ennek nyilvánvalónak kellene lennie, van a fogyásra jó módszer, csak én vagyok béna és gyenge, és nekem nem megy"-alapelvet, és elkezdeni mélyre ásni abban, hogy neked mik a motivációid és mik a módszerek, amik beválnak- valószínűleg sok mindent ki kell próbálni ahhoz, hogy legyen egy, ami hatékony, de biztos, hogy időt és energiát kell fordítani egyrészt a kísérletezésre, másrészt a megvalósításra is. 

Ja, és nem lett a vége sem óriási megvilágosodás, sem egy tökéketes, vagy akár csak karcsú test (de az enyém, és már sokkal reálisabb elvárásaim vannak vele szemben). A legnagyobb dolog, amit ettől az úttól kaptam, az az, hogy elmúlt a szörnyű önostorozós, bőr alatt homokként viszkető "nem vagyok rendben így, rossz az egész testem, értéktelen vagyok"-érzés, ami végigkísérte a kamaszkoromat és a huszonéveim elejét. Sokszor még most se hozok tudatos életmód-döntéseket, de amiket csinálok, azoktól boldogabb leszek: azért kérek ebédre salátát, mert tényleg azt szeretnék, azért nem eszek cukrot, mert tudom, hogy kikészíti a szervezetem, azért futok reggel félálomban és forróságban is, mert tudom, hogy az egész napomat feldobja az a pár kör. 

4 megjegyzés:

  1. Szia! :)
    Dolgok, amik nekem segítenek:
    - szerintem kifejezetten rossz ötlet a fogyásra mint egy időszakra gondolni. ha nem lesz belőle egy tartós életmódváltás, akkor soha nem lesz vége
    - az evés lelki oldalával foglalkozni fontos (nálam egy ideig természetes volt, hogy csak akkor és addig ettem amíg éhes voltam, válogatós voltam. ha nem éreztem éhséget, egy kocka csokit sem ettem "csak úgy". ez elkezdett változni, átfordult egy "élvezetből evésbe", ahol viszont nem tudtam megálljt parancsolni, mert soha nem tanultam meg, hogy kell)
    - én azt gondolom, hogy a sportolás másodlagos (persze az izomtömegnövelés hasznos)
    - mindenesetre ha a sport egy akármilyen kényszer miatt van jelen valaki életében az nem fog működni, meg kell találni azt a mozgásformát, amiért tényleg lelkesedik az ember (én utáltam a sport-sportokat, nekem a balett lett az)
    - nekem az elején kellett kalóriát számolni, amitől rájöttem, hogy durván el vagyok csúszva - pár hét kell ahhoz, hogy kikísérletezze az ember, hogy mondjuk x kalória miből milyen adagokat jelent, de arra számítok, hogy rutin lesz hogy mennyiket és hányszor eszem, nem kell vele örökké foglalkozni. tehát hosszú távon plusz időt és energiát max a sport jelenthet, hogy mondjuk eltűnik 2-3 óra a hetedből
    - NAGYON gyakoriak a különböző pajzsmirigy problémák (és az nem feltétlenül csak annyi, hogy mérnek egy TSH-t a vérből), illetve pcos, inzulinrezisztencia - ezekkel együtt szakértő segítsége nélkül szerintem elég necces, hogy menni fog-e (picit nekem gyanús az a mondatod, hogy 2 hét elég arra, hogy irányt váltsanak a dolgok, bár a konkrétumokkal nem vagyok tisztában)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Köszi, hogy végigolvastad, és köszönöm a tippeket- amiről írtam, semmiképp nem teljes és átfogó, nagyon sok pont van, ami kimaradt belőle, inkább azt próbáltam vele körbejárni, hogy milyen háttérgondolatok, láthatatlan akadályok vannak, és én hol tartok az úton.
      (kontextus: a két hét alatt irányváltásnál 1-2 kiló pluszról van szó, ezt szoktam korrigálni, mert tudom, hogy többet mennyivel nehezebb).

      Törlés
  2. Tökre egyetértek, mindenkinek mások a motivációi és mindenkinél picit más válik be. És az is tök fontos, hogy ez egy életformává váljon, mert akkor már nem lesz ennek önostorozás íze. És persze minden változás nehéz, szóval sok türelem és elszántság is kell hozzá. Nehéz ügy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tényleg nehéz... Az viszont jó, hogy hosszú távon mennyire össze tudnak adódni az apróságok, és hogy mennyi mindenben (még a zöldségevésben is) meg lehet találni a szerethető részt...

      Törlés